۱۳۸۷ بهمن ۳, پنجشنبه

قضیه عجیب بنجامین باتن/ اسکات فیتزجرالد


اسکات فیتزجرالد ، غول ادبیات آمریکا، که خواندن "گتسبی بزرگ"‌اش از واجبات است، امسال با اکران فیلم "قضیه عجیب بنجامین باتن" -که نامزد 13 جایزه اسکار هم شده است، دوباره توجه‌ها را به خود جلب کرده است.
داستان‌های کوتاه فیتزجرالد هم مانند رمان‌هایش ارزش خواندن دارند.
"قضیه عجیب بنجامین باتن" در 27 مه 1922 در مجله Collier به چاپ رسید. این داستان دومین داستان فیتزجرالد است و در ژانر فانتزی قرار می‌گیرد. این داستان بعدها در کتاب "قصه‌های عصر جاز" به چاپ رسید.

فیتزجرالد در مورد خلق این اثر می‌نویسد:
"الهامبخش این داستان گفته‌ای از مارک تواین است به این مضمون،:افسوس که بهترین قسمت زندگی در آغاز آن است و بدترین قسمت آن، در پایانش."

این هم چند خطی از ابتدای قصه برای تحریک کنجکاوی شما:

مدت‌ها پیش در دهه 1860، زایمان در خانه امر معمولیی بود. در حال حاضر، آنچنانکه به من گفته‌اند، خدایان اعظم طب حکم کرده‌اند که اولین گریه‌های نوزاد باید در جو مملو از داروی بیهوشی بیمارستان، ترجیحا یک بیمارستان شیک، سرداده شود. بنابراین آقا و خانم باتن هنگامی که یک روز در تابستان 1860 تصمیم گرفتند، اولین نوزادشان یاید در بیمارستان به دنیا بیاید، پنجاه سال از مد زمانه‌شان جلوتر بودند. اینکه آیا این ناهمزمانی رابطه ای با شرح حالی دارد که فصد دارم روی کاغذ بیاورم، هرگز دانسته نخواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست: