
جروبحث میان گزارشگران و دبیران یک رویداد همیشگی در کار روزنامهنگاری است، اما این مشاجره در حوزه روزنامهنگاری علمی، بعد جدیدی به خود میگیرد، مشکل فهم خود موضوع گزارش. خانم کی سی کول، علمی نویس سابق لس آنجلس تایمز، و مدرس روزنامهنگاری علمی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در مقاله پیش رو به این موضوع پرداخته است:
روزنامهنگاران علمی مانند بسیاری از گزارشگران دیگر، باید وقت زیادی را صرف آموزش دادن به دبیرانشان در مورد غرابتهای حوزه کاریشان کنند، و به طور کلی این جر و بحثها نه تنها روشنیبخش است، بلکه نهایتا به تهیه گزارشهای بهتر منجر میشود.
اما در یک جاست که ما به در بسته برمیخوریم؛ نه، مشکل این نیست که دبیران آنقدر تیزهوش نیستند که علم را بفهمند. در واقع قضیه برعکس است: آنها بیش از حد به تیزهوش بودن عادت کردهاند، و بنابراین نمیتوانند با این حقیقت کنار بیایند که علم را " نمیفهمند".
اخیرا داشتم درباره این مشکل با یکی از همکاران بحث میکردم که ماهها به در بسته کوبیده بود تا گزارشی در مورد "نیروی تاریک" و اسرارآمیز در کیهانشناسی را به تایید دبیران نیویورکر برساند. او شکایت میکرد که "آنها همهاش میگفتند که آن را نمیفهمند!" خوب " البته" که آن را نمیفهمند. هیچ کسی آن را نمیفهمد. دقیقا به همین دلیل است که این موضوع این همه جذاب است.
بقیه مطلب را در سایت مرکز آموزش همشهری بخوانید.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر